Thursday, May 10, 2012

Entry untuk budak Kolej Matrikulasi Kuala Pilah

Alhamdulillah dah habis meeting mingguan, selalunya bila tiba malam Rabu, saya akan prepare segala macam data untuk dibawa ke meeting keesokan paginya. Setiap pagi Khamis, akan ada meeting project dengan supervisor. Minggu ini saya cukup letih, ada satu experiment baru yang buat saya perlu banyak berfikir dan banyak mengambil masa saya. Setelah berfikir secara kritikal dan rujuk sana sini, saya menemui jawapan bagi hal itu. Saya ulang experiment tersebut 8 kali dan kali ke 8 saya menemui jawapannya. Alhamdulillah.

Pagi nih meeting dengan supervisor, supervisor bukan main happy bila tengok results saya. Sepanjang meeting dia asyik cakap tahniah dan siap offer cuti kalau nak. Haha. 

Hari nih nak cerita pasal apa yer? Ahaa.. disebabkan sedang musim budak-budak nak pergi masuk matrikulasi, maka saya share la sikit pengalaman di matrikulasi dulu. Saya 'produk' Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan. Saya budak Sains Fizikal, kelas F2P3. Nak cerita dari mana yer, ahaa.. saya bagi point-point la.

Tempat

Seperti yang semua sedia maklum, Kolej Matrikulasi Kuala Pilah terletak di bandar cowboy. Masa zaman saya dulu, dah la kena lalu Bukit Putus, phewww.. kalau balik naik bas memang pening den, siap termuntah-muntah. Nak pulak kalau takder seat, bus penuh, berdirilah makcik sepanjang perjalanan. But sekarang, dah ada highway. Jalan straight jer, tak sempat nak pening, dah sampai. Saya suka sangat Matrikulasi Kuala Pilah sebab tempat yang aman dan tenang. Best.. :)

Belajar

(sekarang member-member kat atas nih ada yang jadi juruukur, jurutera dan lain-lain)

Pergi kuliah wajib pakai baju kurung dan kasut tutup. So, bawa la baju kurung banyak-banyak. Macam biasalah, setiap hari pergi kuliah, dalam dewan kuliah yang besar ada dalam seratus students. Time nih la cikgu ajar benda-benda baru. Selang seli dengan kuliah ada kelas tutorial yang dipanggil praktikum, nanti dari beratus tu akan dipecahkan kepada kumpulan kecil 20 orang, pergi masuk kelas, jawab tutorial di bawah penyeliaan cikgu. Ahaa.. kalau student sains, ada masuk makmal. Masa dulu, budak Sains Hayat boleh la feeling-feeling macam doktor bedah, boleh bedah tikus. Lepas tu, wajib attend kokurikulum seminggu sekali, tapi satu sem sahaja. 

Makanan

Bab ini paling best, teringat dulu, setiap hari Jumaat, kelas habis 'awal' sikit, so kitorang satu praktikum pergi makan dekat Cafe D. Cafe D ada ayam goreng salut tepung yang sedap. Waa.. best nyer! Cafe A dulu ada ikan keli cili padi yang sedap! nyum nyum! Makanan kat matrikulasi memang terbaik! Sedap.. cuma ada cafe yang tak best ada yang best.

Shopping dan Outing

Inilah bab yang makcik paling boring, online shopping lah jawabnya. Tak banyak yang boleh di 'jumpai' di sana. Seingat saya dulu, ada satu kedai tudung yang best, setiap kali outing, saya suka pergi kedai tu. Outing beli tudung. Dulu, weekend sahaja boleh outing dari pagi sampai petang, kalau balik lewat, pas kene gantung. Memang sesuai sangat nak study, tak banyak entertainment.

Orientasi


Macam biasalah, masuk tempat belajar baru mesti ada orientasi kan? Masa orientasi matrikulasi, takder adegan ragging, takder suruh tiup kipas, takder suruh sapu sampah, takder suruh mintak signature. Takder yer. Paling teruk pun kene jerit dengan fasilitator sebab lambat. Dont worry lah. 

Transportation

Dalam matrikulasi tak perlu ada transport, tak perlu naik bus, semua jalan kaki. Kalau duduk di blok A dan blok B ok lagi, dekat sangat dengan dewan kuliah, kalau kene duduk cluster C, kena la jalan kaki sikit. Takper anggaplah itu senaman. Kalau nak akses ke bandar Kuala Pilah, boleh naik bus, prebet sapu or teksi. Kitorang dulu selalu naik prebet sapu. Kalau nak ke Seremban, naiklah bus, macam saya cakap kat atas tadi. Ingat lagi dulu, sambil tunggu bus kat stesen bus, sometimes makan cendol and rojak kat situ. Sedap jugak.

Bilik Asrama

Satu bilik dalam 4 orang, masa zaman saya dulu, ada ruang ampaian kecil dalam bilik, setiap orang dapat katil single bukan double decker, dapat satu wardrobe, dapat satu meja study. Jeng jeng jeng, kat Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan ada satu blok berhantu. Haha. Blok mana? Tak lupa, Hantu Karipap, bagus hantu berbisnes. Jual karipap pulak tu, kalau jual kat UK, mesti laku.:p

Aktiviti

Setiap tahun akan ada pilihanraya, masa nih la calon-calon akan berkempen, tampal poster untuk jawatan dalam JPP (Perwakilan Pelajar). Then, selalu ada ceramah-ceramah, and ada juga dinner untuk subjek Etika. Subjek Etika tu wajib di ambil as subjek tambahan tak dikira dalam pointer, so as assignment, setiap kuliah kena organize satu majlis makan malam, masa nih la nak melaram bagai.

Tak lupa, ada juga KAKOM, sukan antara matrikulasi, kalau sesiapa yang berminat boleh lah masuk. Sukan antara matrikulasi. Banyak lagi program sebenarnyer, tapi dah tak ingat. Brain cell digunakan untuk ingat benda lain. Hehe.

Elaun

Dulu, semua dapat elaun, saya tak tahu sekarang macam mana. Bagi saya elaun itu mencukupi. Tapi kalau asyik nak top up bergayut dengan buah hati, tak cukup lah. Time matrikulasi tak yah nak bercinta, masa singkat sangat. Tunggu la si dia dah jadi engineer, doctor bla bla bla.. Ini pun tak confirm lagi masa depan. Eh eh eh, ape nih ape nih. Mengarut merapu. Baiklah, berhenti di sini. 

Itulah, kalau ada apa-apa, boleh la tanya. :)

Semoga Raihan Musa menjadi lebih cemerlang, diterangkan hati dan dipermudahkan segala urusan. InsyaALLAH..


Sekian,
Raihan Musa
Ex-KMNS

4 comments:

  1. last week baru g makan cendol kat perhentian bas KP tu.. masih sedap lg.. heee

    ReplyDelete
  2. Aku tau blok mana kowt.. haha.. tinggal hantu tu je ke.. time kakak aku, first batch.. macam-macam jenis lagi yang ada.. hahahhaa.. Mungkin dah makin banyak manusia perangai cm hantu kowt skang nie.. tu sume hantu pindah tempat len.. cari makan kt tempat yg aman sikit..

    ReplyDelete
  3. wahh.. blok yang manakah yg berhantu? bakal menjejakkan kaki ke KMNS 28 mei ni :)

    ReplyDelete
  4. info yang bermanfaat :)terima kasih..

    ReplyDelete