Friday, August 22, 2014

6 Lessons Learned by Age 26 by Raihanmusa


Percutian ke Switzerland sempena hari jadi ke 26

Bulan ini adalah bulan kelahiran saya, tahun ini agak mendebarkan kerana tahun ini merupakan tahun terakhir sebelum 'dateline' untuk pelbagai perkara berakhir tahun hadapan. Tahun depan yang mana saya rasakan banyak perubahan akan berlaku dengan izin Allah. Setiap malam sebelum tidur, menjadi kebiasaan saya dan suami akan brainstorm mengenai matlamat kami secara bersahaja. Rasa tua betul bila dah tak tergolong dalam kategori 25 tahun ke bawah. Dah tak boleh claim discounts, tidak mengapa, student card ada lagi! 

Sejak saya memulakan hidup di Oxford, banyak perkara yang saya belajar. Kebanyakan mereka adalah orang-orang hebat. Banyak mengubah kehidupan dan cara berfikir. Selama beberapa tahun disini banyak mematangkan diri.

Saya sangat enjoy sepanjang kehidupan 20an saya. Bak kata pepatah, "Work Hard, Pray Hard, Play Hard". Sepanjang umur 26 tahun ini, 6 perkara penting yang saya belajar adalah:

1. Make friends

2. Build up networking

3. Have your own 'brand'

4. Achieve something significant

5. Dream Big and have a good plan for the future

6. Explore the world, travel!

Ok, All the best to all! Doakan saya dipermudahkan urusan dan berjaya dunia akhirat. Amiin. :)


Raihan Musa
Oxford, UK

2 comments:

  1. 26 tahun tengah buat PhD? Di Oxford pula tu. Hebat! Apa rahsia boleh sampai ke Oxford?

    ReplyDelete
  2. Hope sis raihan keep updating this blog coz this blog does inspire me :)

    ReplyDelete