Sunday, November 30, 2014

Double certificate: Birth and DPhil certificate in 2015




Semalam saya dan suami menghabiskan masa di London, melepaskan hasrat mengidam nak makan makanan melayu. Anything for baby and mummy katanya. Malam tadi saya berfikir, hebatnya nikmat Allah, beri kami macam-macam rezeki. Saya mengimbas kembali perjalanan kami sejak beberapa tahun perkahwinan kami, yang berusia genap 4 tahun 25th December 2014 ini. 

Apabila mendapat berita yang kami bakal menimang cahaya mata, pada mulanya saya agak nervous. "Am i ready?". Melahirkan dan mendidik seorang manusia bukan boleh cincai-cincai. Bukan macam menduduki peperiksaan, baca buku, insyaALLAH berjaya. tetapi ianya satu yang subjektif. 

Saya mula membaca buku-buku berkenaan dengan parenting, mula mendapatkan konsultansi dari mereka yang pakar. Jawapan agak subjektif tetapi terasa tetap sama. Anak ini ibarat kain putih, ibu bapa yang mencorakkannya. Bagaimana saya mahu mencorak kan. Setiap hari sebelum saya ke perpustakaan untuk menelaah pelajaran, saya usap perut dan berpesan kepada dia "Baby, kita kena study today, behave ok". Allah beri rezeki ini, tapi kita kena berkorban sikit.

Doakan kami supaya berjaya dunia akhirat, dilapangkan dada, dimurahkan rezeki. InsyaALLAH.

InsyaALLAH my baby will see you soon next year! :)


Future Dr Mummy Rye
University of Oxford, United Kingdom

0 comments: